Babka drożdżowa wielkanocna + Merry Christmas!

Chyba się im wszystkim coś pomyliło. Śnieg? W Wielkanoc? A w lany poniedziałek bitwa na śnieżki, tak? 

Chcę wszystkim życzyć wesołych, spokojnych, spędzonych w gronie rodzinnym świąt Wielkiej Nocy. Dużo uśmiechu, który przełamie nawet największe lody (hehe), pysznych babek i mazurków, ostrego chrzanu, kolorowych pisanek. No i oczywiście życzę dużo słońca, mam nadzieję, że wiosna niedługo raczy do nas zawitać :D

Piekłam dzisiaj babkę i sernik. O ile babka się udała, o serniku wolę zapomnieć, haha. Katastrofa. Urósł ponad formę, żeby potem spektakularnie opaść. Jednym słowem masakra, no ale to dopiero mój drugi sernik w życiu, coś nie mam do nich ręki. Prezentuję za to babkę, która pachnie nieziemsko, smakuje na pewno tak samo, ale tego dopiero dowiem się jutro przy wielkanocnym śniadaniu. Bardzo polecam, przepis z moich wypieków. Cytuję:



Składniki:
(dwie babki, ja robiłam z połowy porcji)

3 - 3,5 szklanki mąki (użyłam 3,5)
5 dag drożdży świeżych lub 21 g suchych (3 opakowania po 7 g)
6 żółtek, roztrzepanych
1 jajko, roztrzepane
szczypta soli
1 szklanka mleka, letniego
pół szklanki drobnego cukru
125 g masła, roztopionego i przestudzonego
15 dag rodzynek
ekstrakt cytrynowy (2 łyżeczki) lub aromat cytrynowy

Przesianą mąkę, drożdże, sól i cukier wymieszać (ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn). Wsypać do dużej misy. Dodać żółtka, jajko, mleko, ekstrakt cytrynowy, masło. Wszystko zmiksować mikserem z przystawką (hakiem) do ciasta drożdżowego, można również wyrobić ręcznie. Pod koniec dodać rodzynki, ostatni raz wyrobić. Ciasto przykryć ręczniczkiem i pozostawić w cieple do podwojenia objętości.

Po tym czasie ciasto wyjać, wyrobić raz jeszcze. Formy do babek natłuścić i wysypać kaszą manną lub bułką tartą. Ciasta nałożyć do 1/3 wysokości formy (u mnie wyszły dwie babki: jedna jak na zdjęciu, druga mniejsza). Przykryć znowu, odłożyć w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (ciasto powinno wyrosnąć po brzegi foremek).

Piec w temperaturze 170ºC, aż patyczek wetknięty w babkę będzie suchy - u mnie 30 minut, ale bywa też dłużej). Nie piec dłużej niż potrzeba, bo ciasto będzie zbyt suche. Wyjąć, przestudzić 10 minut w foremce, potem studzić na kratce.

Babkę można nasączyć sokiem z cytryny: sok z 2 wyciśniętych cytryn wymieszać z niewielką ilością posłodzonej wody lub alkoholu, babkę ponakłuwać, nasączyć.

Można również polać lukrem: 1 szklanka cukru pudru roztarta z 3 - 4 łyżkami soku z cytryny lub wody.


Czytaj więcej »

ŚNIADANIE #3: Placki brownie

To takie brownie z patelni. Przyznam się, że nigdy nie jadłam ani nie robiłam prawdziwego brownie, ale placki wyszły genialne, jutro powtórka! Przepis znalazłam na jednym z blogów śniadaniowych, które ostatnio przeglądam i bardzo mnie inspirują. Polecam bardzo, jedne z lepszych, jakie ostatnio przyrządzałam.

Już po filozofii... Jak wrażenia? O wiele trudniejsze niż etap szkolny, ale to było raczej do przewidzenia :D Napisałam wszystko, znalazłam sobie kilka błędów, ale zawsze jest jakaś iskierka nadziei. Przechodzi się dalej jak ma się 40 pkt na 50,oby  że się udało.

Swoją drogą chcę życzyć wszystkim WESOŁYCH ŚWIĄT! Smacznego jajka, rodzinnej atmosfery i pysznych mazurków!
Wiem, że przepis nieświąteczny, a śniadaniowy, co więcej dodany o nieśniadaniowej porze, ale ćśśś :D Na święta będę robiła sernik i jakąś babkę (specjalnie kupiłam foremkę, cóż za poświęcienie), także przepisy na nie niedługo powinny się pojawić. A może jakieś polecacie? Czekam na inspiracje.

PLACKI BROWNIE
źródło <klik>


Składniki:
1/2 szklanki mąki razowej 
(ja użyłam pół na pół gryczana i pełnoziarnista)
1/2 szklanki maślanki
1 białko
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki cynamonu
1 czubata łyżeczka kakao
2 kostki pokrojonej gorzkiej czekolady
Tradycyjnie suche mieszamy w jednej miseczce, w drugiej roztrzepujemy białko z maślanką. Łączymy, odstawiamy na chwilę. Smażymy na małym ogniu na odrobinie oleju, 2 łyżki ciasta na placek, na każdym placku układamy plasterki jabłka 


Czytaj więcej »

Zdrowy chlebek bananowy

Dzisiaj powiem tylko, że proszę o bardzo mocne trzymanie kciuków jutro o 12. Oby drugi etap nie był taki trudny. Filozofio, nadchodzę!
 
Zapraszam też do innej wersji tego chlebka, którą przygotowałam TU

CHLEBEK BANANOWY II


 Składniki (mała keksówka):
 1,5 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
1 jajko
 2 banany (rozgniecione)
trzy łyżki oleju
1/2 szklanki jogurtu naturalnego
garść rodzynek
dwie czubate łyżki miodu
łyżeczka sody
szczypta soli
 cynamon

NIE UŻYWAMY MIKSERA. Wszystkie składniki wkładamy do miski i mieszamy. Przekładamy do keksówki, pieczemy przez godzinę w temperaturze 180stopni. Jeżeli będzie się przypiekać na wierzchu, to przykrywamy go folią. Smacznego!


 
JA I FILOZOFIA POZDRAWIAMY!


A co do konkursu recytatorskiego, to zajęłam 3 miejsce :) Całkiem fajnie, tym bardziej, że miejsca przede mną zajęły dziewczyny profesjonalnie występujące w teatrze, także...


Czytaj więcej »

Zapiekanka a'la lasagne

Już jutro wracam do żywych XD Poniedziałki są wyzwaniem, 10 godzin poza domem. Po takiej długiej przerwie będę rzucona na głęboką wodę. Jakoś tam będzie.

Zjadłabym sobie lasagne. Jej przygotowanie (przynajmniej w moim przypadku) równa się dwie godziny w kuchni, częste zaglądanie do piekarnika, no, ogólnie z dość dużo pracy i czasu. Potrzebuję szybszego odpowiednika... Chwilę myślę i... jest!
Zapraszam na moją improwizację.

ZAPIEKANKA A'LA LASAGNE


Składniki:
(porcja dla 2-3 osób)
 30 dag mięsa mielonego
puszka pomidorów
mały koncentrat pomidorowy
cebula
sól, pieprz, bazylia, oregano, przyprawa do spaghetti
 olej do smażenia

4 płaty makaronu do lasagne
 opakowanie mrożonych warzyw
ser żółty

Cebulę kroimy i chwilę podsmażamy na oleju. Dodajemy mięso. Kiedy będzie już podsmażone, dodajemy pomidory z puszki i koncentrat. Doprawiamy przyprawami do smaku. Wszystko powinno zgęstnieć. Odstawiamy do wystudzenia.
Warzywa gotujemy i odstawiamy.
Makaron podgotowujemy w osolonej wodzie (dodajemy łyżeczkę oleju, aby płaty się nie posklejały).
 W naczyniu żaroodpornym układamy warstwami: makaron, mięso, warzywa, makaron, mięso, warzywa.
Zapiekamy przez około 50 minut w temperaturze  180 stopni. Na 5 minut przed końcem pieczenia zapiekankę posypujemy żółtym serem. Smacznego!



Czytaj więcej »

ŚNIADANIE #2: Placuszki z serka wiejskiego

Czuję się już bez porównania lepiej. Mam zwolnienie ze szkoły do końca tygodnia, także mogę się lenić :D Nie mam pojęcia jak ja wrócę do szkoły, za bardzo się rozleniwiłam. Zaległości będzie sporo, ale dam radę. W ogóle, od następnego tygodnia będę miała urwanie głowy: sprawdziany, a 23 marca olimpiadę z filozofii. Proszę o trzymanie kciuków! :)

Moją drugą propozycją na śniadanie są placki z serka wiejskiego. Jeżeli nigdy nie jedliście go na ciepło, roztopionego i ciągnącego się, to bardzo zachęcam do spróbowania. Mnie zaskoczył swoim smakiem,. jestem pewna, że byłby bardzo dobry w połączeniach wytrawnych.


PLACKI Z SERKA WIEJSKIEGO

Składniki:
(1 porcja)
200 g serka wiejskiego
3 czubate łyżki mąki
1 jajko
cukier/miód do smaku

Wszystkie składniki wymieszać (serek odsączyć). Lekko natłuszczoną patelnię dobrze rozgrzać. Nakładać łyżką małe placuszki. Smażyć z dwóch stron. Smacznego!




Wybaczcie za zdjęcia, były robione już jakiś czas temu, bardzo rano, przed szkołą. Sztuczne światło żarówki nie jest sprzymierzeńcem dobrych ujęć, o nie!


News z ostatniej chwili! Pochwalę się, a co :D Właśnie dowiedziałam się, że przeszłam do drugiego etapu konkursu recytatorskiego z j. angielskiego. 19 marca już niedługo, trzeba się spiąć! Jak się cieszę!
Czytaj więcej »

Tarta z budyniem czekoladowym i kokosową bezą

We wtorek byłam drugi raz u lekarza i okazało się, że mam szkarlatynę D: Codziennie gorączka 38,5 stopni, kaszel, wysypka. Szkoda gadać, dzisiaj na szczęście jest już lepiej, powoli zaczynam funkcjonować. Cały następny tydzień mam siedzieć w domu, już powoli zaczyna mi odbijać hahaha

Ta tarta... Wyobraźcie to sobie: delikatne kruche ciasto, warstwa kremowego budyniu a na górze kołderka z chrupiącej, kokosowej bezy. Idealne połączenie, prawda?
 Przepis na nadzienie tarty zaczerpnęłam od kotlet.tv, ciasto kruche zrobiłam inaczej, podaję z moimi zmianami


TARTA Z BUDYNIEM I KOKOSOWĄ BEZĄ 


Składniki:
ciasto
 150 g margaryny
6 żółtek
1 jajko
szklanka mąki + do podsypywania
pół szklanki cukru
płaska łyżeczka proszku do pieczenia

wierzch
budyń czekoladowy
2 białka
1/2 szklanka cukru pudru
100 g płatków kokosowych
1 łyżeczka mąki ziemniaczanej




Przygotowujemy kruche: margarynę siekamy, łączymy z resztą składników, wyrabiamy. Odkładamy na 30 min do zamrażalnika. Następnie ciasto rozwałkowujemy (podsypując mąką) i wykładamy formę do tarty. Nakłuwamy, przykrywamy folią z obciążającymi fasolkami lub ryżem i pieczemy ok. 10 min w temp 200stopni. Potem zdejmujemy fasolki i pieczemy jeszcze do lekkiego zarumienienia 5-10 min.

Białka ubijam z cukrem pudrem na sztywna pianę. Dodaje potem mąkę ziemniaczaną i kokosowe wiórki. Mieszam. 

Przygotowuję budyń. (według instrukcji na opakowaniu)

Na tartę kładę budyń, na to posypuję troszkę kakao (opcja).
Smaruję ubitym białkiem z kokosem. Wstawiam do piekarnika nagrzanego do 180C i piekę max. 20 minut.
Kroję po ostudzeniu, a nawet polecam wsadzić tartę na chwilę do lodówki. Smacznego.





 


 <3
Czytaj więcej »

Pizza II

Jestem chora, znowu. Znów mam gorączkę (dzisiaj ponad 38 stopni) i brak siły na cokolwiek. Leżę w łóżku, oglądam telewizję, czytam książki i kaszlę, suuper.
 
Pokażę Wam pizzę, którą obiecałam jakiś czas temu. Ciasto jest genialne, przygotowywana w dość niekonwencjonalny sposób-poprzez rozciąganie. Z tego co wiem, zapobiega to utracie puszystości. Polecam, ciasto jest chrupiące i nie ugina się pod ciężarem dodatków.
Przepis wzięłam stąd
 
CIASTO NA PIZZĘ II
 

 Składniki (na 2 średnie pizze):
• 5 dag świeżych drożdży
• 3 szklanki mąki
• 1 szklanka ciepłej wody
• 3 łyżki oleju
• 2 płaskie łyżeczki cukru
• ½ łyżeczki soli
• oregano, bazylia
• żółty ser lub mozzarella

Sposób przygotowania:

1. Mąkę przesiać do miski.
2. Dodać oregano i suszoną bazylię oraz sól.
3. Do miseczki wkruszyć drożdże, wlać wodę.
4. Dodać do miseczki cukier i oliwę.
5. Mieszać, aż drożdże się rozpuszczą.
6. Przygotowany rozczyn wlać do mąki.
7. Zagnieść ciasto. Gdyby było za luźne, podsypać mąką.
8. Ciasto przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia.
9. Na blaszce rozłożyć papier do pieczenia i lekko posmarować olejem. Ja zwilżam olejem papierowy ręcznik i nim przecieram papier.
10. Rozciągnąć palcami ciasto formując pizzę. Nie używać wałka, aby ciasto nie straciło puszystości.
11. Pizzę posmarować lekko olejem.
12. Na placek wyłożyć sos pomidorowy, rozsmarować.
13. Wyłożyć nadzienie.
14. Całość posypać startym serem.
15. Piec w piekarniku rozgrzanym do 220 stopni C (termoobieg i dolna grzałka) około 13 - 15 minut.
 


 
Czytaj więcej »

ŚNIADANIE #1: Serniczki z patelni

Ruszamy z pierwszym cyklem tematycznym na blogu!
Jak już mówiłam, będzie dotyczył śniadań. Na pierwszy ogień idą serniczki z patelni. Robiłam do nich dwa podejścia, dopiero drugie było udane. Najważniejsze jest, żeby dodać sporo mąki, bo inaczej placuszki nie będą się dawały odwrócić na patelni. Są pyszne, bardzo polecam, z jakimś sosem owocowym byłyby już w ogóle obłędne...


SERNICZKI Z PATELNI


Składniki (6 serniczków):
200g twarogu
1 jajko
łyżka cukru/miodu
3 duże łyżki mąki

Białko oddzielamy od żółtka, ubijamy. Żółtko łączymy z twarogiem, cukrem/miodem, delikatnie dodajemy ubite na sztywno białko. Dodajemy mąkę, ostrożnie mieszamy.
Smażymy na natłuszczonej patelni z dwóch stron (serniczki są delikatne, uważamy przy przewracaniu). Podajemy z ulubionymi dodatkami. Smacznego!


 

Czytaj więcej »

Search This Blog

Obserwatorzy

Obserwatorzy Google+

Etykiety

awokado (1) Babki (1) bakalie (3) banany (4) beszamel (1) bez pieczenia (7) bezy (6) białka (1) białko (4) biszkopt (4) Boże Narodzenie (6) bób (2) brkfst (8) bułki słodkie (9) chleb (4) ciasta (25) Ciasteczka (12) ciastka (15) Ciasto drożdżowe (20) ciasto francuskie (2) ciasto kruche (13) ciecierzyca (2) coś słodkiego (77) cukinia (5) curry (2) cykl tematyczny (8) cynamon (10) cytryna (1) czekolada (23) Dania główne (21) desery (13) do pieczywa (7) domowy fast food (4) dynia (2) fasola (5) faworki (1) gryczanka (1) Halloween (1) herbatniki (3) hummus (2) jagody (2) jajka (2) jesień (19) kaczka (1) kakao (9) kandyzowane owoce (2) karmelizowane owoce (2) kasza (5) kasza jaglana (1) kokos (2) koktajl (2) komosa ryżowa (1) kremówka (4) kruszonka (4) kuchnia angielska (5) kuchnia chińska (1) kuchnia francuska (3) kuchnia włoska (6) lato (9) lody (2) lukier (3) majonez (3) makaron (7) maliny (1) mango (1) masło orzechowe (4) mąka orkiszowa (1) mąka pełnoziarnista (13) mięsne (6) mleko roślinne (2) moje gadanie (3) muffinki i babeczki (7) na śniadanie (48) naleśniki (6) nasiona chia (1) niekulinarnie (3) nutella (2) obiadowe (33) omlet (4) orzechy (2) owoce (26) owsianka (7) pancakes (4) pączki (1) pieczywo (1) pierniki (1) pierogi i kluski (5) pierś z kurczaka (4) pizza (2) Placki naleśniki i pierogi (19) podróże (1) proteinowe (1) przekładane (3) raw (1) ricotta (2) rogaliki (2) rolada (1) ryby (1) ryż (5) sałatki (4) scones (1) serek wiejski (1) serniki (3) smoothie (1) soczewica (2) szpinak (3) szybkie (26) śliwki (4) tarty (6) tłusty czwartek (2) torty (5) trufle (2) truskawki (2) vegan (1) warzywa (23) warzywa faszerowane (2) wege (4) Wielkanoc (2) współpraca (3) wytrawnie (15) zakwas (1) zapiekanki (3) zdrowe (24) zima (14) zupy (3) żółtka (4)